tisdag 7 juni 2016

Fjärde dagen på Åland

Upp tidigt tidigt o ut på havet. Blev en vända ut till Gisslan o sedan trolla vidare mot Solovjeva. Hörde inget speciellt på radion o vi hade inte ett pet så jag ville bort därifrån via Gisslan o till ställen där vi haft kontakt o fått fisk.

När vi sen börjar närma oss Gisslan igen så smäller det på en riggfiskad Grizzly i Svedala färger. Min kusin lillgubben Jaakko får drilla med viss hjälp från farsan medan jag plockar in djupriggarna o river ena sidans pulkaspön. Fighten går länge med en fisk på runt 8kg skulle jag tro.

Grabben orkar inte riktigt tämja laxen o jag börjar ana att ifall den snart inte trycks in i håven så kommer den slita sig, en stund senare så sker detta också,trist för grabben.



Vi kör på o styr söderut.

Pang så smäller en stridbar silvertorped på en 40gram blyad Toby Mag i Swe färger.

Denna gång får farbror Juha drilla.
Måste erkänna att jag är aningen imponerad av drillen då han inte alls är en van fiskare.
Största problemet med fighten var väl i håvögonblicket som vanligt men det gick bra andra gången, dock så satt inte kroken jättebra längre o fisken hade teoligtvis slitit sig loss ifall den fått gå ett tag till.




Efter detta så hände inte så mycket förutom att farsan vevar upp en näbbgädda.

Jaakko trivs inte på sjön utan vi åker in med han o Juha o passar på att tanka både båten o buken innan jag o far brassar på för att jaga kvällslaxen. Efter mycket irr o varr runt flera toppar så hittar vi ett stråk som ligger intill en stor platå där det finns betesfisk. Sa då till farsan att hugget hänger i luften o jag hade rätt, för nån stund senare kommer den på ett sidospö o linan bara sprutar en kort stund innan fisken går upp i ytan o gör en slam dunk o lyckas skaka sig fri. Depp depp!

Efter detta händer inget mer o vi åker hemåt igen. Rätt ok dag ändå!

Inga kommentarer: