lördag 17 augusti 2013

Borre och gös på Båven

Åkte ner med far min till Båven idag.
Dagsplanen var väl att köra abborre tills dessa inte ville nån mera och sedan övergå till trolling efter gös.

Mjo, jag anade att abborrfisket skulle bli segt.. Har ju varit nå djävulskt segt i flera år nu. Fattar inte vart de tagit vägen.
Nåt skumt med sjön måste det ha blivit för nån fisketryck är det ju knappast.

Vilket fall som helst, så tuffar vi på ut mot första platsen och det visar sig vara det enda stället där det landas abborre i vår båt idag. Och ja, jag vill kanske inte medge det men jag fick inte en enda abborre... Borre-FF!  Farsan däremot drog väl 6-7st iaf på sin nya spinnare, jigg var inte rätt melodi idag alls. Inge stort på abborre idag.

Jag lyckades kroka en gädda på kilot när jag drog spinnaren igenom tätbevuxen växlighet vid en grynna. Av nån anledning så finns där alltid gädda, vilket är sköj! Varsin gäddson blev det på platsen.

Nää, över till trollingen då.

Första hugget efter en dryg halvtimme kanske... "ingen aning"

Gädda på 3,5-4kg kanske.. 82-84cm var den vid snabb mätning mot dekalen.

Riktigt hårt hugg, typisk trollinggädda



Sen händer inte så mycket trots vobblerbyte efter gång, djup och färg.
Vi pratade om vi skulle byta område helt och veva upp, sagt och gjort så börjar vi ta upp grejerna och sen på sista spöt som farsan vevar in så nappar en gös på precis efter att han häktat av paravanen.
Vi bestämmer direkt att nu kör vi här ändå, känns tryggare att lägga tid här nu när en eventuell huggperiod börjar.

Sen händer det märkliga och roliga.
Jag börjar släppa ner min första vobbler på sidan igen och hinner passera 30fot på räknaren innan jag känner hur en gös smackar till vobblern aggresivt. Snabb drill och finfin håvning och en 2,8kg´s på 72cm bärgas. <---thumbs p="" up="">

Andra fisken som högg i nersläppet bakom båten

Sen hinner vi få ut grejerna och trollar några minuter, smack igen och ännu en gös innan huggperioden lägger sig igen.

Sammanfattningsvis 3 krokade gösar på en kvart. Kort men intensiv huggperiod, alltid kul då man råkar pricka sådana.


Inga kommentarer: